компилятор swift под windows

Компилятор swift под windows

Building Swift on Windows

Visual Studio 2017 or newer is needed to build Swift on Windows. The free Community edition is sufficient to build Swift.

The commands below (with the exception of installing Visual Studio) must be entered in the «x64 Native Tools Command Prompt for VS2017″ (or VS2019, VS2019 Preview depending on the Visual Studio that you are using) in the Start Menu. This sets environment variables to select the correct target platform.

An easy way to get most of the tools to build Swift is using the Visual Studio installer. This command installs all needed Visual Studio components as well as Python, Git, CMake and Ninja:

If you prefer you can install everything by hand, but make sure to include «Programming Languages|Visual C++» and «Windows and Web Development|Universal Windows App Development|Windows SDK» in your installation. The components listed above are required.

The following link helps in finding the component name given its ID for Visual Studio 2019.

The command above already installs Python 3. Alternatively, in the Visual Studio installation program, under Individual Components, install Python 3 64 bits (3.7.x).

If you are building a debug version of Swift, you should also install the Python debug binaries.

Enable Developer Mode

Clone the repositories

Dependencies (ICU, SQLite3, curl, libxml2 and zlib)

Note that only ICU is required for building the toolchain, and SQLite is only needed for building llbuild and onwards. The ICU project provides binaries, alternatively, see the ICU project for details on building ICU from source.

One-time Setup (re-run on Visual Studio upgrades)

Warning: Creating the above links usually requires administrator privileges. The quick and easy way to do this is to open a second developer prompt by right clicking whatever shortcut you used to open the first one, choosing Run As Administrator, and pasting the above commands into the resulting window. You can then close the privileged prompt; this is the only step which requires elevation.

Источник

Apple Swift compiler for Windows

I am looking for an Apple Swift compiler for Windows (running under Windows and producing code for Windows), without having to virtualize any OS. It needs to run at least on Windows 7 x64.

5 Answers 5

Alternatively, you can compile Swift code online in a web browser on any platform, including Windows. Try:

Swift is build on the same LLVM Compiler, Objective-C is build on. (See Wikipedia)
So you need an Obj-C environment. And that is a bit complicated, but possible.

It would be much easier to build a Virtual Machine or a Hackintosh.
And as you can read from this answer, it is not a good Idea coding Obj-C (or Swift) on a PC.

Apple shipped Foundation and other ObjC libraries with Safari, but Safari for Windows stopped at 5.1.7. But then iTunes was rewritten to use ObjC libraries, and they are pretty available and up-to-date. There are two problems, however. First, it is not legal to bundle «Application Support.msi» (use 7zip to unpack iTunes installer, and you will find this file), but you can probably advice user to install either Safari for Windows or iTunes for Windows to make your program work. Second, there is no working Objective-C compiler for Windows compatible with Apple libobjc.dll. (GNUStep, Cocotron and Apple use different ABI IIUC). libobjc.dll sources are open, and someone reported to compile it on MSVS (libobjc is plain C library). So it’s not a black box, all the keys are lying around. There are rumours that Apple has Objective-C-to-C translator for Windows targeting MSVS as opposed to generating native code directly. Anyway, even if you don’t have matching compiler, you can still make GNU-Objective-C-to-Apple-Objective-C bridge or Delphi-to-Objective-C bridge, Nimrod-to-Objective-C bridge or whatever-to-Objective-C using ScriptingBridge XML files.

Swift is available in XCode 6 beta, but on Apple Open Source website I can only see XCode 5.1 opensource downloads, and there is no Swift here. So, current answer: no.

Apple made Swift to open source last year. Swift for Windows port (forked, incomplete) can be downloaded at swift windows

Источник

Устройство компилятора Swift. Часть 1

Swift — это не только язык программирования. Это проект, в который помимо компилятора входит много других компонентов. Да и сам компилятор — это не большая и страшная коробка, которая с помощью магии превращает ваш код в набор понятных для машины инструкций. Его тоже можно разбить на компоненты. Если вам интересно, на какие именно — добро пожаловать под кат.

Я не специалист по компиляторам и не имею опыта в этой области. Но мне стало интересно, как же он работает, и я начал изучать компилятор Swift. Так как статья получилась слишком большая пришлось разделить её на 4 части:

Swift

Swift уже более двух лет является проектом с открытым исходным кодом. За это время в него было добавлено немало улучшений от комьюнити. Следить за ними можно на специальном сайте, а так же на форуме. Там же можно обсудить предложения по улучшению языка или выложить свои идеи. Но чтобы это сделать, нужно сначала разобраться, как устроен проект.

Swift Standard Library

Основными частями Swift, конечно же, являются компилятор и стандартная библиотека функций. Они развиваются параллельно и практически неотделимы друг от друга.

Компилятор написан на C++, а основная часть stdlib — на Swift. Однако язык, используемый в ней, имеет несколько особенностей:

Стандартная библиотека обычно ассоциируется с контейнерами и полезными функциями, упрощающими жизнь разработчику, но это лишь одна из частей. Всего можно выделить 3 наиболее интересных компонента:

Другие подпроекты

Помимо компилятора и стандартной библиотеки в открытом доступе находится множество других подпроектов. Некоторые из них перечислены ниже.

SourceKit

Фреймворк для поддержки IDE: индексация, подсветка синтаксиса, автодополнение кода и так далее.

SourceKit-LSP

Реализация LSP для Swift, созданная на основе SourceKit. О том, что это такое, можно почитать тут.

Swift Package Manager

Пакетный менеджер для проектов на Swift.

Foundation

Порт библиотеки Foundation, которая является одной из основных для ОС от Apple под сторонние платформы.

libdispatch (GCD)

GCD для сторонних платформ.

XCTest

XCTest для сторонних платформ.

LLDB с поддержкой Swift и REPL.

Playground Support

В проект входят два фреймворка — PlaygroundSupport и PlaygroundLogger. Они обеспечивают взаимодействие с Xcode и красивое отображение данных соответственно.

llbuild

libcxx

Реализация стандартной библиотеки C++.

Компилятор Swift

Компилятор в широком понимании — программа, преобразующая код из одного языка в другой. Но чаще компиляцией называют преобразование исходного кода именно в машинный (или в другое низкоуровневое представление), который можно потом использовать для создания исполняемого файла.

Компилятор часто делят на три части: frontend, middlend, backend. Первая отвечает за преобразование исходного кода в промежуточное представление, с которым удобно работать компилятору. Middlend выполняет оптимизацию, а бекенд генерирует машинный код из оптимизированного промежуточного представления.

Однако в Swift оптимизация выполняется и во фронтенде, и (большая часть) в бекенде. Поэтому промежуточный шаг на схеме не показан.

В качестве бекенда в компиляторе Swift используется LLVM. LLVM — это большой проект, включающий в себя множество технологий. В его основе лежит intermediate representation (IR). Это универсальное промежуточное представление кода, которое можно преобразовать в исполняемый код на любой платформе, поддерживаемой LLVM.

Если появится новая архитектура, то достаточно будет добавить в LLVM генерацию машинного кода из IR под эту платформу. После этого все языки, для которых есть компилятор с генерацией IR, будут поддерживать эту архитектуру.

С другой стороны, для создания компилятора под новый язык программирования достаточно написать трансляцию исходного кода в IR, а поддержку различных архитектур возьмёт на себя LLVM.

Ещё одним плюсом такой системы является то, что LLVM умеет оптимизировать промежуточное представление, и фронтенд может не заниматься оптимизацией. Это значительно упрощает разработку компилятора.

IR имеет три вида отображения:

Линкер — программа, которая генерирует исполняемый файл. Её описание выходит за рамки статьи.

Исходный код версии LLVM, используемой в Swift, можно найти тут, а документацию — на официальном сайте.

Как видите, в Apple выложили в открытый доступ много интересных проектов. В следующей части я расскажу о разборе исходного файла и генерации AST.

Источник

Apple открыла исходный код Swift System, выпустила Swift 5.3 и сделала язык доступным на Windows

25 сентября Apple открыла исходный код библиотеки Swift System под лицензией Apache 2.0. Незадолго до этого компания выпустила релиз Swift 5.3 Linux, macOS и Windows 10.

Swift System

Apple опубликовала системную библиотеку Swift System в виде открытого исходного кода и расширила ее, включив поддержку Linux. Команда разработчиков впервые анонсировала библиотеку для своих систем в июне. По заявлению компании, цель проекта – предоставить идиоматические интерфейсы для системных вызовов. Apple распространяет библиотеку под лицензией Apache 2.0.

Swift позволяет использовать системные вызовы поддерживаемых операционных систем. Системные вызовы в основном написаны на C и существуют десятилетиями. Однако, их использование из Swift «чревато ошибками».

Дескрипторы файлов, параметры, команды, ошибки и другие значения – все это числовые значения типа Int32. Значения ошибок требуют проверки и сравнения с глобальными переменными. Кроме того, системный вызов может быть прерван сигналом. Этот сигнал, в свою очередь, должен проверяться циклом вокруг фактического вызова. Такие семантические правила не выводятся из сигнатуры API, что затрудняет правильное использование вызовов.

Swift System решает эту и другие проблемы за счет абстракции системных вызовов. Команда использует ключевое слово multiplatform вместо кроссплатформенности. Это означает, что библиотека предлагает не единый API для всех систем, а скорее адаптированные интерфейсы для каждой отдельной системы.

В настоящее время проект поддерживает только небольшое количество вызовов, но команда все еще хочет его расширить. В будущем будет добавлена поддержка Windows, в дополнение к поддержке операционных систем Apple и Linux.

Swift 5.3

16 сентября был официально выпущен Swift 5.3. Релиз предлагает новые языковые функции, лучший опыт разработки и улучшенную производительность. Он включает ряд новых функций на уровне синтаксиса, поддержку предложений с несколькими шаблонами «catch», повышенную доступность для неявных self и многое другое.

Swift 5.3 сделала обработку ошибок «do try/catch» удобной, позволив указывать больше шаблонов с помощью одного «catch» предложения.

Еще одна функция – это «enum» типы, которые теперь могут синтезировать соответствие «Comparable». Это означает, что можно будет использовать любые операторы «enum» для сравнения их значений в соответствии с порядком объявления.

В числе прочих новинок стоит отметить появление инициализатора для типа String, расширение применения выражения «where», изменение семантики didSet, добавление типа Float16, атомарные операции с памятью.

Swift 5.3 оптимизирует размер двоичного кода и использование памяти во время выполнения. Согласно измерениям Apple, это может привести к уменьшению размера кода на 30-40%. По словам Apple, приложение, написанное на Swift, будет использовать меньше памяти, чем эквивалентный код Objective-C.

Swift 5.3 также должен быть быстрее при инкрементной компиляции за счет исключения дублирования работы с файлами и лучшего определения неизмененного кода. Компилятор Swift теперь работает быстрее с типами, использующими большое количество свойств и функций, импортированных из другой библиотеки, и должен меньше зависеть от порядка объявления или вложенности.

Swift начинает работать на Windows

В рамках проекта Swift Project было объявлено, что начальная версия Swift теперь доступна для Windows 10. Все инструменты, такие как компилятор и основные библиотеки, доступны для разработчиков прямо сейчас.

Перенос Swift на Windows – это не просто перенос компилятора, а скорее обеспечение доступности всей экосистемы на платформе. Сюда входят компилятор, стандартная библиотека и основные библиотеки. Все это позволяет разработчикам легко писать мощные приложения, не беспокоясь о многих деталях базовой системы.

С помощью библиотек и гибкой совместимости с языком C можно разрабатывать приложения для Windows исключительно на Swift, используя преимущества существующего корпуса библиотек на платформах Windows.

Участие Readdle

Readdle – уже давно является разработчиком Mac и iOS. Компания экспериментировала со Swift для Windows более года в рамках работы по внедрению на платформу своего почтового клиента Spark.

Несмотря на то, что некоторые функции еще не готовы, Swift для Windows подошел Readdle. Вся бизнес-логика Spark размещена в отдельном модуле Core. Это позволяет использовать любую платформу пользовательского интерфейса на целевой платформе: AppKit на macOS, UIKit на iOS, собственный UI Toolkit на Android.

В публикации Readdle подробно рассматриваются различные инструменты, которые он использовал при создании Swift в Windows, включая ряд доступных модулей. Также рассматриваются такие темы, как система сборки и взаимодействие Swift с Node.js.

Изначально Swift был анонсирован Apple на WWDC 2014 как современный язык, который в конечном итоге заменит Objective-C в качестве основного языка для создания приложений Apple. С тех пор Apple сделала Swift проектом с открытым исходным кодом.

Напомним, что в рейтинге языков программирования IEEE Spectrum за 2020 год Swift занял 9 место среди самых популярных языков.

Источник

The Swift compiler for beginners

Learn how to build executable files using the swiftc command, meet the build pipeline, compilers and linkers under the hood.

Compiling Swift source files

The most basic scenario is when you want to build and run a single Swift file. Let’s create a main.swift file somewhere on your disk and print out a simple «Hello world!» text.

We don’t even need to import the Foundation framework, Swift has quite a lot built-in language functions and the print function is part of the Swift standard library.

The standard library provides a «base layer» of functionality for writing Swift applications, on the other hand the Foundation framework gives you OS independent extra functions, core utilities (file management, localization, etc.) and more.

So, how do we turn our print function into an executable file that we can run? The Swift compiler (swiftc command) can compile (translate human readable code into machine code) Swift source files into binary executable files that you can run. 🔨

Don’t worry you don’t have to understand any of those, we’ll cover some of the compiler flags in this tutorial, others in a more advanced article. 😉

Swift compiler flags

Now if you run the swiftc command it will only print «Hello world!» again, but if we add a new special parameter.

This time the «debug mode» text will be also printed out. Swift compiler flags can only be present or absent, but you can also use other flags to change source compilation behavior. 🐞

Mutliple Swift sources

What happens if you have multiple Swift source files and you want to compile them to a single binary? Let me show you an example real quick. Consider the following point.swift file :

Now in the main.swift file, you can actually use this newly defined Point struct. Please note that these files are both located under the same namespace, so you don’t have to use the import keyword, you can use the struct right away, it’s an internal object.

We can compile multiple sources by simply listing them one after other when using the swiftc command, the order of the files doesn’t matter, the compiler is smart enough, so it can figure out the object dependencies between the listed sources.

You can also use the find command to list all the Swift sources in a given directory (even with a maximum search depth), and pass the output to the swiftc command. 🔍

The xargs command is also handy, if you don’t like to evaluate shell commands through the backtick syntax (`) you can use it to pass one command output to another as an argument.

Under the hood of swiftc

You might think, this is a mess, I reformatted the output a bit, so we can walk through the steps of the Swift source compilation process.

When you compile a program code with multiple sources, each and every source needs to be converted to machine code (compiler), then those converted files needs to be put together (linker), this way we can get our final executable file. This entire process is called build pipeline and you should definitely read the linked article if you want to know more about it. 👍

Where exactly? For the compiler, it doesn’t matter. The Software Development Kit (SDK) usually contains interfaces (header files or module maps) for specific functionalities. The compiler only needs the interface to build byte code from source files, the compiler doesn’t cares about the implementation details. The compiler trusts the interface and builds intermediate object files for a given platform using the flags and other parameters that we don’t care about for now. 🙃

This is what happens in the first two section. The swift command turns the point.swift file into a temporary point.o file, then it does the exact same thing with the main.swift file. If you take a closer look, apart from the long paths, it’s a pretty simple command with just a few arguments:

As you can see we just tell Swift to turn our primary input file into an intermediate output file. Of course the whole story is way more complicated involving the LLVM compiler infrastructure, there is a great article about a brief overview of the Swift compiler, that you should read if you want more details about the phases and tools, such as the parser, analyzer etc. 🤔

Compilers are complicated, for now it’s more than enough if you take away this one simple thing about the Swift compiler: it turns your source files into intermediate object files.

Before we could run our final program code, those temporary object files needs to be combined together into a single executable. This is what linkers can do, they verify object files and resolve underlying dependencies by linking together various dependencies.

In our case the linker command is ld and we feed it with our object files.

I know, there are plenty of unknown flags involved here as well, but in 99% of the cases you don’t have to directly interact with these things. This whole article is all about trying to understand the «dark magic» that produces games, apps and all sort of fun things for our computers, phones and other type of gadgets. These core components makes possible to build amazing software. ❤️

Just remember this about the linker ( ld command): it will use the object files (prepared by the compiler) and it’ll create the final product (library or executable) by combining every resource (object files and related libraries) together.

It can be real hard to understand these things at first sight, and you can live without them, build great programs without ever touching the compiler or the linker. Why bother? Well, I’m not saying that you’ll become a better developer if you start with the basics, but you can extend your knowledge with something that you use on a daily basis as a computer programmer. 💡

Get Practical Server Side Swift

Swift on the server is an amazing new opportunity to build fast, safe and scalable backend apps. Write your very first web-based application by using your favorite programming language. Learn how to build a modular blog engine using the latest version of the Vapor 4 framework. This book will help you to design and create modern APIs that’ll allow you to share code between the server side and iOS. Start becoming a full-stack Swift developer.

Tibor Bödecs

100% Swift news, delivered right into your mailbox

Subscribe to my monthly newsletter. On the first Monday of every month, you’ll get an update about the most important Swift community news, including my articles.

Источник

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:

Не пропустите наши новые статьи:

  • компилятор gcc для windows
  • компилятор free pascal для линукс
  • компилятор fortran для windows 10
  • компилятор c для mac os
  • компилятор c linux mint

  • Операционные системы и программное обеспечение
    0 0 голоса
    Рейтинг статьи
    Подписаться
    Уведомить о
    guest
    0 комментариев
    Старые
    Новые Популярные
    Межтекстовые Отзывы
    Посмотреть все комментарии